bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
بازارنیوز طبق روال هر هفته، در گزارشی به بررسی وضعیت بازار‌های مالی در هفته گذشته پرداخته است.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ «محمدرضا زارع»، کارشناس اقتصادی در تحلیل این هفته بازارنیوز نوشت:  بررسی تحولات بازارهای مالی به دلیل نقش و اهمیت آن در تصمیم­‌گیری فعالان اقتصادی (خرد و کلان) و همچنین اثرگذاری بر سیاست­‌های اتخاذی از سوی دولت همواره مورد توجه بوده است.

 

  1. بازده بازارها

بر اساس آنچه که در نمودار 1 آمده است، بازار ارز و سکه در هفته منتهی به 10 مردادماه 1402 به ترتیب با بازده مثبت 2.1 درصد و 4.4 درصد همراه بوده است. این در حالی است که بورس اوراق بهادار با وجود تأکید دولت بر حمایت از بازار، عملکرد منفی داشته­ و بازده منفی 0.3 را به ثبت رساند.

ارز دیجیتال تتر (ریالی) عملکرد مثبت 1.1 درصد را به ثبت رساند که پایین‌­تر از دلار نقدی تهران بوده است که همین موضوع منجر به کاهش شکاف قیمت بین دلار نقدی تهران و تتر (ریالی) بوده است. با وجود عملکرد مثبت بازارها، همچنان روند سالانه (از ابتدای سال) کاهشی است که در این میان، سکه با بازده منفی 7.29 درصد بدترین عملکرد را به ثبت رسانده است. بورس اوراق بهادار همسو با روند ابتدای سال بوده است.

بررسی بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت| صعود دلار با مناقشه بانک مرکزی و کانون صرافان

نمودار 1. بازده هفتگی و سالانه بازارهای مالی به هفته منتهی به 10 مرداد ماه 1402 (درصد)

 

 

  1. بازار ارز (دلار)

هر دلار آمریکا در تاریخ 10 مردادماه به ارزش 50 هزار و 50 تومان در بازار غیر رسمی مبادله شده است و بازده 2.1 درصدی را به ثبت رسانده است که نشان از تداوم روند افزایشی هفته گذشته بوده است. با این حال هنوز بازار ارز در وضعیت باثبات قرار دارد به گونه­‌ای که دامنه نوسان هفتگی آن کمتر از 5 درصد است. مهم ترین متغیرهای توضیح دهنده رفتار بازار ارز در هفته‌­های اخیر، موضوع انحلال کانون صرافان ایرانیان از سوی بانک مرکزی و همچنین اعلام درخواست شکایت بانک مرکزی از دولت کره­‌جنوبی برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در این کشور بوده است.

امروز و در زمان انتشار این گزارش، قیمت ارز آزاد، 49هزار و 600 تومان است.

بررسی بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت| صعود دلار با مناقشه بانک مرکزی و کانون صرافان

نمودار 2. قیمت پایان هفتگی نرخ ارز (دلار) به همراه تغییرات آن از ابتدای سال 1401  (تومان ـ درصد)

 

 

  1. بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید)

بازار طلا (سکه تمام امامی طرح جدید) در هفته منتهی به 10 مرداد ماه 1402 بازدهی مثبت 4.4 درصد به ثبت رسانده و ارزش آن به میزان 29 میلیون و 450 هزار تومان رسیده که نسبت به قیمت 33 میلیون و 900 هزار تومان 14 اردیبهشت ماه 1402 به عنوان قله قیمتی سکه در سال جاری فاصله 4 میلیون 450 هزار تومان دارد.

بازار طلا و به طور مشخص سکه تمام تحت تأثیر تحولات بازار ارز و قیمت جهانی اونس است که آن نیز متأثر از تحولات سیاست پولی آمریکا است. روند افزایش سکه تمام در این هفته به دلیل اتمام تعطیلات مربوط به دهه اول محرم دور از انتظار نبود. علاوه بر این با توجه به عملکرد منفی اونس جهانی، رشد بالاتر سکه نسبت به دلار نقدی تهران، منجر به افزایش حباب سکه شده است.

بررسی بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت| صعود دلار با مناقشه بانک مرکزی و کانون صرافان

نمودار 3. قیمت پایان هفتگی سکه امامی طرح جدید به همراه تغییرات آن از ابتدای سال 1401 (تومان ـ درصد)

 

  1. بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار تهران)

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای چهارمین هفته متوالی با عملکرد منفی روبه رو شد؛ به گونه‌­ای که در هفته منتهی به 10 مردادماه 1402، بازده منفی 0.3 درصد را به ثبت رسانده و به عدد 1 میلیون و 993 واحد رسیده است.

روند کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تهران از تاریخ 14 اردیبهشت ماه در پی اختلافات بین دولت و مجلس در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی، اعمال نرخ تسعیر تبدیل دارایی­‌های شرکت‌­های پتروشیمی، قیمت خودروهای مونتاژی و ... و همچنین روند نوسانی نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی در نتیجه بهبود متغیرهای کلان اقتصادی شروع و همچنان ادامه دارد.

تداوم روند کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نگرانی از خروج نقدینگی از این بازار و ایجاد التهاب در میان سایر بازارهای را تشدید کرده است. با این حال در هفته گذشته، رئیس جمهور تأکید ویژه‌­ای برای جلوگیری از تصمیمات با اثرگذاری منفی بر بورس اوراق بهادار از محل تغییرات قمیت مواد اولیه تولید داشته‌ است.

بررسی بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت| صعود دلار با مناقشه بانک مرکزی و کانون صرافان

نمودار 4. شاخص پایان هفتگی بورس اوراق بهادار به همراه تغییرات آن از ابتدای سال 1401 (واحد ـ درصد)

 

 

  1. رمز ارز (تتر ریالی)

متقاضیان رمز ارز در ایران، از تتر به عنوان ابزار سرمایه­‌گذاری و یا ابزار پرداخت ناقص استفاده می­‌کنند. بنابراین با توجه به ویژگی‌­های آن می‌تواند به عنوان جایگزین ارزهای جهان‌روا (دلار، یورو و ...) مورد استفاده قرار ­‌گیرد.

در هفته منتهی به 10 مرداد 1402، تتر (ریالی) میزان شکاف خود را با دلار کمتر کرد و با بازدهی مثبت 1.1 به مبلغ 49 هزار و 679 تومان رسید. با وجود اختلاف قیمت ریالی تتر و نرخ ارز بازار غیر رسمی، روند این دو همسو و همگام با هم است که همین موضوع منجر به ثبت همبستگی بیش از 99 درصد بین این دو شده است.

با این حال همچنان ریسک سرمایه‌­گذاری در بازار رمز ارز با وجود رویکرد سکوت و انتظار بانک مرکزی بالاست به گونه‌ای که در هفته گذشته خبری مبنی بر هک اطلاعات هزاران نفر از کاربران یک صرافی دیجیتال ایرانی (آبان تتر)، واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

 

بررسی بازار‌های مالی در هفته‌ای که گذشت| صعود دلار با مناقشه بانک مرکزی و کانون صرافان

نمودار 5. قیمت پایان هفتگی رمز ارز (تتر ریالی) به همراه تغییرات آن از ابتدای سال 1401 (تومان _درصد)

 

 

گفتنی است؛ در هفته گذشته، بازارهای مالی رسمی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 11 و 12 مردادماه به دلیل گرمای هوا توسط دولت تعطیل اعلام شد. بنابراین تحولات بازارهای مالی  برای هفته منتهی به سه شنبه بررسی شده است.

پایان پیام//

برچسب ها: بازار ارز ، ارز ، رمزارز ، تتر ، بورس ، طلا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: